بیانیه گام دوم دلالتی جهانی دارد/ جوانان؛ موتور محرک و پیشران کشور
همایش «بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورتها و راهبردها» به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت اللهالعظمی خامنهای (مدظله العالی) به مناسبت سومین سالگرد صدور بیانیه گام دوم، شنبه ۲۳ بهمنماه در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، انسیه خزعلی؛ معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده، محمدصادق خیاطیان؛ رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری، یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش، مصطفی رستمی؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، محمدجواد لاریجانی؛ رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی و وحید یامینپور؛ معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این همایش سخنرانی کردند.
در بیانیه گام دوم از اندیشه انقلاب اسلامی غبارروبی شد
علی ذوعلم در این نشست بیان کرد: در این نشست نسبت بین بیانیه گام دوم و جهاد تبیین مورد توجه قرار خواهد گرفت. مباحثی پیرامون راهبردها و ضرورت هایی که در عرصه جهاد تبیین باید به آن بپردازیم. در بیانیه گام دوم انقلاب رهبری به این بحث اشاره و تصریح دارند و نخستین توصیه ایشان به جوانان بحث امید و نگاه خوش بینانه به آینده است. در طول این چهل سال سیاست دشمن مایوس سازی مردم و مسئولان از آینده است.
وی در ادامه اظهار کرد: خبرهای دروغ و وارونه نشان دادن واقعیت ها و بزرگ کردن عیوب کوچک و انکار حسن ها برنامه همیشگی رسانه های دشمنان ملت ایران است. جوانان باید پیشگام شکستن این سیاست باشند. خود بیانیه گام دوم انقلاب یک جهاد بزرگ تبیین بود که رهبری در موقعیت حساس انجام دادند. این جهاد تبیین راه را برای جهادگران تبیین باز کرد.
رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد بیانیه گام دوم یک چهارچوب منطقی و مستند برای جهاد تبیین ارائه می دهد. بنظر می رسد جوانان متعهد هستند که می توانند مطالبه تبیین داشته و هم خودشان در صحنه تبیین حضور داشته باشند. بعد از صدور بیانیه گام دوم از سه سال قبل تا به امروز جامعه پاسخ مناسبی داده و در سراسر کشور و در لایه های مختلف و در مجموعه جوانان کارهای زیادی صورت گرفته است. در نشر آثار مکتوب حدود ۱۲۰ اثر مکتوب را داشتیم که کار خوبی به ویژه از سوی جوانان صورت گرفته. همایش هایی در سطح ملی انجام شده است. ولی مهم آن است که بیانیه گام دوم بیانیه ای برای برداشتن یک گام می باشد؛ یعنی عمل و اقدام برای عرصه های مختلفی که در این بیانیه مطرح شده است.
وی در ادامه تاکید کرد: اندیشکده بیانیه گام دوم رسالت خود را برداشتن گام عینی و اجرایی در خصوص این بیانیه تعیین کرده و ایجاد بستری برای گفت وگو و مباحثه و شنیدن مطالبی که وجود دارد. از همه اندیشمندان و جوانان دعوت می کنیم که دغدغه ها و نقدهای خود را در این اندیشکده مطرح کنند. در جهت گسترش و تعمیق انسجام ملی و وفاق و همسویی عمیق فکری در جامعه گام بلندتری برداریم.
وی افزود: از ۲۳ بهمن سال ۵۷ در جامعه ما به برکت روح قدسی امام یک همدلی و روحیه اخوت و انسجام شکل گرفت و علی رغم همه فراز و نشیب ها استقرار پیدا کرد. ملت ایران از یک هدف و فلسفه ریشه دار برخوردار شد. گاهی بیانیه گام دوم به عنوان یک سند بالادستی تلقی می شود. حقیقتا یک غبار روبی از اندیشه انقلاب اسلامی در این بیانیه صورت گرفته است.
آموزش و پرورش در پرورش نسل که از اهداف بیانیه گام دوم است، نقش ویژه دارد
یوسف نوری نیز در این نشست تاکید کرد: از آنجا که آموزش و پرورش گسترش پوشش نسلی را دربردارد و از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان با احتساب جمعیت معلمان با قشر زیادی از جامعه در ارتباط است در خصوص پرورش نسل که یکی از اهداف ترسیم شده بیانیه گام دوم انقلاب می باشد، نقش ویژه ای دارد.
وی اضافه کرد: ما حدود ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز واحد تعلیم داریم که بر اساس این رقم با ۴۰ میلیون از اقشار جامعه در ارتباط هستیم. اگر پیش از دبستان را نیز در نظر بگیریم با جمعیتی بالغ بر ۶۰ میلیون نفر در ارتباط خواهیم بود؛ بر اساس بیانیه گام دوم پیشران و محور حرکت کشور جوانان هستند.
وی در ادامه اظهار کرد: یکی از برکات انقلاب که از سوی رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برشمرده شده است ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی است که از معجزات نظام اسلامی به شمار می رود. دانش آموزان نیز در این عرصه با فرمان حضرت امام از ۱۳ آبان سال ۵۷ نقش داشته و تا همین امروز نیز در صحنه بودند حتی در راهپیمایی روز گذشته نیز جوانان در همه جای شهر دیده می شدند. اقدامی که در این زمینه در آموزش و پرورش می تواند صورت گیرد تقویت اردوهای راهیان نور، تقویت دروس آمادگی دفاعی از لحاظ عملی، تقویت تشکلهای دانش آموزی به ویژه بسیج دانش آموزی، تقویت انجمن اسلامی دانش آموزان و تعامل با کشورهای حوزه مقاومت در حوزه آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی دیگر از محورهای این بیانیه روحیه کارآفرینی و بهره مندی از فناوری های نوین است. آنطور که از بیرون به نظر می رسید می گویند ما وضعیت خوبی در این حوزه نداریم اما هر گاه در این بخش تمرکز کردیم نظیر خوارزمی شاهد شکوفایی بوده ایم. ما زمینه ایجاد باشگاه دانش پژوهشی جوانان را باید فراهم کنیم. کانونهای پژوهشی و اردوگاه های علمی باید در این زمینه به کار گرفته شود و در زمینه نوآوری از آنها استفاده گردد. یکی دیگر از محورهای این بیانیه به اوج رساندن مشارکت مردمی است؛ در این حوزه نیز ما در آموزش و پرورش انتخابات دانش آموزی، مجلس دانش آموزی، تشکلهای معلمان را داریم که باید تقویت شود. بخش دیگر نیز گروه های جهادی دانش آموزی هستند.
وی خاطرنشان کرد: بینش سیاسی آحاد مردم از دیگر محورهای این بیانیه است که باید در کتب و محتوای آموزشی به آن پرداخته شود. باید بازنگری در کتب درسی صورت گیرد و به این محور در کتب درسی توجه شود. توجه به عدالت در تقسیم امکانات از دیگر محورهایی است که در این بیانیه طرح شده و باید به آن توجه شود. نباید از مناطق کم برخوردار و محروم غافل شویم. اقدام هایی با تشکیل قرارگاه های عدالت تربیتی صورت گرفته است. تامین معلم ثابت ، بازسازی و نوسازی و احداث مدارس و تجهیز مراکز آموزشی در مناطق محروم باید با جدیت دنبال شود. از دیگر محورهای این بیانیه افزایش معنویت و اخلاق در جامعه است. باید به این موضوع توجه ویژه شده و از ظرفیتهای مردمی استفاده کنیم. یک قرارگاه نیز در این زمینه ایجاد شده است. در این حوزه باید به نماز توجه ویژه شود. قرارگاهی که ایجاد شده نیز قرار است به این موضوع بپردازد.
وی افزود: از دیگر محورهای کلیدی این بیانیه بحث اقتصاد است؛ برخلاف تصوری که وجود دارد آموزش وپرورش ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد. بیش از ۶۵ درصد از دانش آموختگان هنرستانها وارد بازار کار می شوند ما دیپلم بیکار در کشور خیلی کم داریم و هر چه مشکل اشتغال است به مقاطع بالاتر باز می گردد. همانطوری که حضرت آقا فرمودند هر چه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم کم است و پرورش منابع پایداری در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم. این سیاست که بیش از ۹۷ درصد اعتبارات آموزش و پرورش به پرسنل باز می گردد باید تغییراتی کرده و امکانات آموزش و پرورش باید به سمتی برود که در راستای تربیت و پرورش نوجوانان و دانش آموزان کشور باشد.
وی در پایان بیان کرد: در حوزه سبک زندگی نیز آموزش و پرورش می تواند نقش خوبی را ایفا کند. در قالب انجمن اولیا و مربیان با اعمال حکمرانی شایسته می توان زمینه را برای استقرار سبک زندگی اسلامی ایرانی فراهم کرد. به عنوان یک اقدام راهبردی باید به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان کشور توجه ویژه ای داشت. سازمان تعلیم و تربیت کودکان نیز که مدتی است رها بوده می تواند نقش ویژه ای در این حوزه ایفا کند. در خصوص عزت ملی و روابط خارجی نیز باید بگویم ما در ۳۶ کشور و ۵۰ شهر مدارس خارج از کشور داریم اما به دلایل مختلف این مدارس مورد قبول ایرانیان یا ایران دوستان خارج از کشور قرار نمی گیرد. باید روش حاکم در این مدارس تغییر کنند و در این خصوص با وزیر امور خارجه مکاتبه صورت گرفته؛ ما باید به سمتی برویم که این مدارس پایگاه هایی برای استقرار نظام اسلامی بوده و آموزش در این مدارس تقویت شود.
در گام دوم انقلاب به شعور معنوی و وجدان اخلاقی نیاز داریم
انسیه خزعلی دیگر سخنران این نشست نیز گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به برخی از مطالبی اشاره کردند که پیوندی با جهاد تبیین دارد. شکست حصر تبیلغاتی دشمن و امیدآفرینی و ایجاد نگاه خوش بیانیه نسبت به آینده از جمله مواردی است که در این بیانیه به آن تاکید شده است. پیامبر اسلام خطاب به اصحاب فرموده است که آیا زمان آن نرسیده تا افرادی که با سلاح خود برای دین جنگیدند اکنون با زبان خود از دین دفاع کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: شکستن حصر تبلیغاتی و ایجاد شکاف در افکار دشمن و آنچه که دشمن سعی می کند به عنوان ارزش در جوامع نهادینه کند باید از محورهای کشور باشد. یکی از مطالبات مهم در حرکت جهاد تبیینی توجه به این است که آنچه که دشمن بافته است رشته شود.
خزعلی بیان کرد: امروز دشمن از رسانه به عنوان یک ابزار استفاده کرده تا اهداف خود را پیش ببرد. امروز دشمن با تغییر ارزش ها به دنبال نفوذ است و مقابله با هجمه تبلیغاتی دشمن دستوری است که از صدر اسلام داده شده و هر جا که کوتاه آمدیم آسیب خوردیم. یکی از موارد حائز اهمیت در این حوزه بهنگام بودن و به موقع عمل کردن، آینده پژوهشی، برنامه ریزی و در نهایت خنثی سازی حرکت احتمالی دشمن است. باید پیش از آنکه دشمن بخواهد در جامعه اثر بگذارد افراد جامعه را واکسینه کرد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: نباید در دام ترفندهای دشمن افتاد، بلکه باید آگاهانه در این عرصه گام برداشت. دشمن در جنگ نرم رسانه ای تلاش می کند تا خودی را تحقیر کرده و دستاوردهای پیشران انقلاب را کوچک نشان دهد تا آنچه که جمهوری اسلامی دارد به حاشیه ببرد و موفقیت های کاذب خود را بزرگ جلوه دهد. از این طریق کشور را مغلوب خود سازد. ما نیز در این عرصه و در این جنگ نرم بیش از هر چیزی به تبیین نیاز داریم. یکی از مولفه های مهم هویتی، هویت دین می باشد که دشمن آن را مورد حمله قرار داده است.
وی تأکید کرد: همان طور که رهبری تأکید کردند غرب در تلاش است تا با ترویج سبک زندگی غربی آسیب های جبران ناپذیری را به کشور وارد کند و باید مقابله همه جانبه در این حوزه صورت گیرد. دشمن در تلاش است در حوزه خانواده ادراک و ارزش هایی که وجود دارد را تغییر دهد و ارزش های خانواده را از بین ببرد. امروز دشمن تاکتیک های مختلفی را به کار گرفته و نتیجه آن را در فضای مجازی می سنجد و هر کدام که پاسخ مثبت تری بدهد آن تاکتیک را دنبال می کند.
وی افزود: آنچه که هفته گذشته در اهواز اتفاق افتاد ناشی از نفوذ دشمن در خانواده و تغییر ارزش ها و شکستن حرمت ها و تغییر نگاه به عفاف و هتک حرمت ها در خانواده بود. آن ها برنامه ریزی کرده تا با تغییر این ارزش ها، خانواده را از هم بپاشند. این ها مواردی است که ما باید رصد کرده و راهکارهای مناسبی را در برابر این هجمه ها پیش بگیریم. امروز رسانه های دشمن با بودجه های کلان در حال جنگ هستند. اما اگر اخلاص و ایمان در رسانه های ما حاکم گردد می توانیم دشمن را مغلوب کنیم. درست است که هزینه های زیادی می شود تا با ما مقابله کند اما اگر در رسانه ها اخلاص حاکم شود می توان بر دشمن غالب شد. ما در گام دوم انقلاب به شعور معنوی و وجدان اخلاقی نیاز داریم و هر چه بیشتر در جامعه بتوانیم آن را رشد دهیم به نتایج مطلوب تری خواهیم رسید. در بحث خانواده ما هر چه بیشتر به تبیین ارزش ها، حفظ معیارها و هویت دینی و ایرانی-اسلامی نیاز داریم.
وی در پایان بیان کرد: همان طور که در جنگ سخت مردان در خط مقدم بودند و زنان در پشت جبهه از آنان حمایت می کردند امروز در جنگ نرم این زنان هستند که در خط مقدم بوده و مردان باید از آنان حمایت کنند. امروز دشمن زنان را نشانه قرار داده است و مردان باید آن ها را از نظر فکری غنی کنند. ما نباید زنان را از خط مقدم کنار بکشیم. امروز جعبه های جادویی در خانه، فرزندان و زنان را هدف قرار داده اند. ما باید با آن ها مقابله کنیم. در گام دوم باید زنان را که در خط مقدم هستند حمایت کنیم.
جهاد تبیین نباید صرفا در حوزه سیاسی باشد
وحید یامین پور هم بیان کرد: از آنجا که بیانیه گام دوم جوانان را موتور محرک و پیشران کشور معرفی می کند و مبتنی بر عزم و اراده و انگیزه جوانان است باید این واقعیت را پذیرفت زمانی قطار کشور به حرکت درمی آید که این لوکوموتیو به حرکت دربیاید.
وی ادامه داد: آیا امروز کشور از حداکثر ظرفیت جوانان برای حل مسائل استفاده می کند؟ جوانان ما در چه وضعیتی از نظر تعهد اجتماعی و کنشگری و حرکت برای حل مسائل کشور هستند.
یامین پور اظهار کرد: امروز باید ببینیم که چه موانعی بر سر راه متعهد کردن جوانان وجود دارد. ما امروز قریب به 24 میلیون جمعیت جوان در کشور داریم. آیا همه این جوانان در حال کنش گری و فعالیت در بخش های مرتبط با تحصیل و اشتغال خود هستند و در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کنش گری دارند. آیا این ظرفیت عظیم کشور به درستی به کار گرفته شده است. ما در بیانیه گام دوم از جوانان می خواهیم که تحرکت داشته باشند و نسبت به مسائل کشور متعهد و کنش گر باشند. چرا این استدعای ما در گوش جوانان نمی نشیند و این تحول ایجاد نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز ما جوانانی را داریم که نه به دنبال تحصیل هستند و نه به دنبال اشتغال هستند و نه به دنبال کسب مهارت و رشد. در آمار افراد جویای شغل جوانانی ذکر می شود که تحصیل کرده و اکنون شغل ندارند اما در این بخش ما جوانانی را داریم که بین سن 25 تا 29 سال و در اوج آمادگی و استعداد و انرژی هستند، هیچ تحرکی را در جامعه ندارند که آمار آن ها قریب به چهار میلیون جوان است. این افراد هیچ گونه قراردادی با نظام اجتماعی ندارند. نه از نظر تحصیل، نه از نظر شغل پایدار و نه از نظر کسب مهارت. در حقیقت ما به یک گروه بزرگ و پرانرژی در کشور خود دسترسی نداریم.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه تصریح کرد: ما با گروهی از افراد مواجهیم که عامدانه تعهد اجتماعی نمی پذیرند و تمام زندگی را در اوقات فراغت تلقی می کنند و به بطالت و خوش گذرانی می گذرانند. در بحث مقوله ازدواج معتقدیم که ازدواج پایه تعهد اجتماعی است. اما چه میزان از دخترها و پسران ما پایبند تعهد ازدواج می شوند. چرا سن ازدواج در برخی از شهرها این میزان بالا رفته است. امروز موانعی بر سر راه جوانان وجود دارد که به آن ها اجازه نمی دهد به این تعهد اجتماعی دست یابند.
یامین پور افزود: یکی دیگر از مقوله هایی که بر سر راه جوانان وجود دارد بحث سربازی اجباری است که عجیب است در کشور ما به عنوان استخوان لای دندان باقی مانده است. بر اساس آمار منتشر شده اگر در سال 350 هزار نفر به سربازی بروند ما سه و نیم میلیون سرباز مشمول غایب در کشور داریم. متأسفانه ما در کشور زبان گفت وگو با جوانان را نمی دانیم. جهاد تبیین باید مبتنی بر گفت وگو باشد نه بر ابلاغ. نمی توانیم در دنیای امروز فقط زبان باشیم و دیگر گوش نباشیم. دیگر نمی توانیم به شیوه دیپلمات ها عمل کرد و به دنبال چانه زنی و کشاندن مخاطب به سمت هدف خود بود. متأسفانه امروز رسانه ها به دنبال ابلاغ یک جانبه هستند و در رسانه ها و تریبون های رسمی گفت وگو شکل نمی گیرد. در نهایت جوان نیز گوش شنوایی ندارد و به حباب فضای مجازی خود می رود.
وی تأکید کرد: از سوی دیگر حکمرانان و مسئولان ما نیز زبان گفت وگو با جوانان را بلد نیستند. ابتدا حکمرانان ما باید بیاموزند که چگونه گفت وگو کنند و به دنبال ابلاغ سخن نباشند. اما باید به نقش هنر در جهاد تبیین نیز اشاره کرد. امروز بخش قابل توجهی از جوانان ما در ساحت خیال به سر می برند. باید با عالم خیال مخاطب ارتباط برقرار کرد. بنده چند وقت گذشته مطلبی در خصوص بالا رفتن سن ازدواج دختران و پسران مطرح کردم که مورد انتقاد نیز قرار گرفت. از نظر بنده در کنار مسائل معیشتی آنچه که باعث شده تا سن ازدواج بالا رود این است که دختران جوان ما تغییر ادراکی در خود داشته و نگاهی تخیلی از آینده دارند. این تخیل نسبت به خود و آینده از سوی بخش های هنری نظیر سینما، رمان و ادبیات شکل گرفته است. جهاد تبیین نباید صرفا در حوزه سیاسی باشد. ما در تولیدات هنری خود نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم.
دوستانی که معتقدند دولت گفتمان ندارد، اجحاف میکنند
محمدصادق خیاطیان در نشست بیانیه گام دوم و جهاد تبیین اظهار کرد: بیانیه گام دوم یک بیانیه تبیینی است و تبیین شرایط قبل از انقلاب و شکلگیری انقلاب را در آن مشاهده میکنیم. همچنین تبیین شعارهای انقلاب را شاهدیم که جلوی تحریف انقلاب را بگیرد. تبیین دستاوردهای انقلاب نیز از دیگر موارد بیانیه گام دوم است.
وی با اشاره به ارتقای رتبههای جهانی ایران در طول تاریخ انقلاب، افزود: تبیین ظرفیتهای انقلاب نیز در این بیانیه مورد توجه قرار گرفته است و فهرستی از فرصتهای پیشروی کشور انجام شده و از آینده کشور نیز سخن گفته شده است.
خیاطیان با تاکید بر اینکه باید از بیانیه گام دوم، گفتمانسازی انجام شود، ادامه داد: روزها و ساعتها میشود از این بیانیه صحبت کرد و آن را به عنوان مانیفست جمهوری اسلامی در نظر گرفت. همچنین گفتمان دولت سیزدهم نیز برگرفته از مبانی بنیادی انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به جایگاه عدالت در گفتمان دولت سیزدهم، تاکید کرد: دوستانی که معتقدند دولت گفتمان ندارد به نظرم اجحاف میکنند. ضمن اینکه شاید تبیین درستی هم در این زمینه صورت نگرفته باشد. مردم هنوز طعم شیرین عدالت را نچشیدهاند و جا دارد که عدالت به عنوان گفتمان اصلی دولت در نظر گرفته شود که در دولت سیزدهم این اتفاق افتاده است.
خیاطیان با تاکید بر اینکه مردم و نخبگان باور دارند که امروز دولت، مردمی است و سیاستهای خود را با تکیه بر مردم پیش میبرد، تصریح کرد: ما شاهدیم که امروز دشمن با تصویرسازی غلط سعی دارد نقطه قوت دولت را به نقطه ضعف بدل کند و این امر در زمینه سفرهای استانی و سفر رئیسجمهوری به روسیه رخ داد.
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: در مورد موضوع سفر استانی رئیس جمهوری که برخی میگویند با ویژگیهای پوپولیستی همراه است و کارایی برای کشور نخواهد داشت باید گفت که این یک تصویرسازی غلط است و یک روایت ناصحیح محسوب میشود. باید با جهاد تبیین به این مورد پرداخت.
خیاطیان یادآور شد: همچنین در مورد سفر آقای رئیسی به روسیه که با روایتهای نابجا و ناصحیح میخواهند آن را بدل به نقطه ضعف کنند، در حالی که اینهمه روایات از پروتکلها و نیز استقبال از رئیس جمهوری منتشر شد اما مورد توجه آنانکه در فضای مجازی فعال هستند و بیشتر هم از اقشار نخبگانی کشور هستند، قرار نگرفت. گویا حتماً باید سفر رییس جمهوری فرانسه به روسیه رخ میداد و تصاویر آن منتشر میشد تا کمی فضا نسبت به این موضوع عوض شود.
نباید مرعوب برخی شعارها شویم
سخنرانی بعدی این نشست مصطفی رستمی نیز اظهار کرد: مهمترین مسئلهای که نسل اصلی حرکتدهنده کشور با آن مواجه است، مسئله ناامیدی است و از این جهت جوانان ما دچار ضعف در حرکت و زمینگیری ممکن است بشوند.
وی افزود: اگر موارد توسط مدیران ما رعایت نشود یا جوانان باید آتش به اختیار عمل کنند یا زمینگیر شوند.
رییس نماینده نهاد رهبری در دانشگاهها تاکید کرد: اولین موضوع برای فهم گام دوم، فهم میدان است. دومی ضرورت خیرخواهی و دلسوزی برای کشور است. سومین مورد توجه علم و دانش است. چهارمین مورد تکیه بر صبر و شکیبایی است و آخرین مورد مهارت است که با تسلط بر ابزار و روش به دست میآید.
رستمی با بیان اینکه ما در فضایی که ذهن جوانانمان دچار اغتشاشات فکری است بدون توجه به زمینههایی که به فکر آرامش میدهد نمیتوانیم حرکت ایجاد کنیم، تصریح کرد: زمینههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که پایههای حرکت سیاسی و امنیتی میتوانند باشد باید تامین شود. همچنین ما باید توجه همزمان به اقدامات سلبی و ایجابی داشته باشیم.
وی افزود: نباید مرعوب برخی شعارها شویم و ذهن جوانان را به سمت دریچههای لجن و فساد باز کنیم. میدان ذهن و فکر جوانان ما میدان عرصه رسانهای و آنهم در بستر فضای مجازی است.
رییس نماینده نهاد رهبری در دانشگاهها با اشاره به چگونگی مواجهه با برخی حوزههای فضای مجازی تصریح کرد: ما تصور نکنیم که فضا را باز گذاشتیم و در این فضا سخن حق جای خود را باز میکند. در حالی که در این فضا دست ما برای سخن حق گفتن بسته است. فضایی که دشمن میدان را برای خود باز کرده و دست ما را بسته است. میدانی که اجازه سخن گفتن به ما نمیدهد و فیلتر کردن حاج قاسم سلیمانی و هشتگ افتخار به پرچم ملی از جمله این موارد است. در حالی که در این فضا اگر کار سلبی انجام شود میگویند که دچار جمود فکری هستیم.
علت عدم استفاده از واژه «دموکراسی» در قانون اساسی
محمدجواد لاریجانی هم اظهار کرد: رویشهای انقلاب بسیار زیاد و خیلی هم عجیب است. ما وقتی میخواهیم به جامعه نگاه کنیم فقط به ارقام و اعداد نمیشود توجه کرد. بین کمیت و کیفیت فاصله است و به تصویر واقعبینانه از جامعه نیازمند هستیم.
وی افزود: ما باید انقلاب اسلامی را درست بفهمیم. از این انقلاب دو جریان راه افتاد که زنده است اولی تاسیس جمهوری اسلامی است که نظامی سیاسی مردمی و دیگری تکیه بر عقلانیت اسلامی در این نظام است.
لاریجانی تاکید کرد: در قانون اساسی ما اصطلاح دموکراسی نیامده است برای اینکه اشتباه نشود که دموکراسی به معنای سکولار آن منظور است و در عین حال در قانون اساسی آمده است که اقدامات بسیاری با رای مردم انجام خواهد شد.
مدیر پژوهشگاه دانشهای بنیادی یادآور شد: دشمن دقیقا با این دو سر جنگ دارد. القای شبهه در اینکه اسلام میتواند عقلانیت پایه برای نظام ما باشد را به سه شکل پیش میبرند.
لاریجانی ادامه داد: اول اینکه اسلام دین سرزندهای نیست و کهنه شده است. دوم اینکه اسلام دین حوزه خصوصی است و این دوگانه حوزه عمومی و خصوصی یک موضوع ساختگی است و مبنای فلسفی ندارد. سومین موضوع هم این است که اسلام دین قابل تبیین جهانی نیست و ما باید چیزی ارائه دهیم که برای دنیا قابل پذیرش باشد.
وی گفت: از همینجا بود که رئیسجمهوری اسبق موضوع مکتب ایرانی را مطرح کرد. در حالی که اسلام دینی قابل عرضه در سطح جهانی است مگر اینکه ما مسائل سطحی را از آن یاد گرفته باشیم.
مدیر پژوهشگاه دانشهای بنیادی در پایان اظهار کرد: درباره مسئله رسانه و فضای مجازی باید بگویم که شرایط جوری شده است که سامان فکری ما عوض شده و برای یک پژوهش چند کلیک میکنیم و به بهمنی از اطلاعات میرسیم که برای استفاده از آن باید اخلاق رسانهای را تبیین کنیم تا جلوی آنچه که بد است و به ذهن مردم حمله میکند بگیریم.
بیانیه گام دوم یک دلالت جهانی دارد
سعیدرضا عاملی آخرین سخنران این نشست نیز با بیان اینکه هدف بیانیه گام دوم تمدن نوین اسلامی است، اظهار کرد: ما نمیتوانیم گفتمان را بسازیم بلکه گفتمان باید تبدیل به هنجار و فرهنگ عمومی شود. در موضوعات تمدنی اراده اجتماعی مهم است و باید به منابع اثرگذار بر اراده مردم توجه کنیم.
وی افزود: خصیصه دوم امر تمدنی همهجانبهنگری در یک پدیده است که امر تمدنی در آن میتواند تکثر را به وحدت و پراکندگی را به تمرکز بدل کند. قطعاً عنصر تمدنی حس افتخار ملی ایجاد میکند.
عاملی تاکید کرد: مزیتهای گذشته ایران انقلابی در بیانیه گام دوم مورد توجه قرار گرفته است. فهم ظرفیتهای یک جامعه نیازمند یک شناخت عمیق از آن است که در این بیانیه وجود دارد. رهبری تاکید بر شناخت گذشته دارند چرا که باید ببینیم در انقلاب چه یافتههایی داریم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بیانیه گام دوم نگاه مقطعی و پنجساله را به یک افق چهل ساله منتقل کرده است. یعنی ایران باید در این مسیر هم به تجربه چهل سال اخیر توجه کند و هم روش برنامهریزی راهبردی جدیدی را پیش گیرد.
عاملی در پایان یادآور شد: بیانیه گام دوم یک دلالت جهانی دارد و برخواسته از وجوه مشترک مردم جهان است که سازگار با فطرت و نیاز همه انسانهاست و عناصری مثل آزادی، اخلاق، عدالت و استقلال را در بر میگیرد.