- ب ب +

نشست دوازدهم - بازتاب انقلاب اسلامی در سایر جوامع

دوازدهمین نشست علمی با موضوع بازتاب انقلاب اسلامی در سایر جوامع، به همت معاونت پژوهش و آموزش موسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای) در تاریخ بیستم بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد. این نشست با دبیری دکتر محمد اسحاقی (معاون پژوهش و آموزش موسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی) و با حضور محمدرضا مجیدی با محوریت بحث رویکرد علمی به شیوه‌های صدور انقلاب اسلامی، دکتر ملکوتیان با محوریت بحث انقلاب اسلامی و تغییرات در هندسه‌ی قدرت در منطقه و جهان با تأکید بر ابعاد منحصربه‌فرد انقلاب اسلامی، دکتر منوچهر محمدی با محوریت بحث بازتاب ارزش‌های انقلاب در جوامع، جناب آقای پاک آیین با محوریت بحث امید به آینده در نسل‌های جوان داخل و خارج از کشور، جناب آقای محمد مصطفی جهیر معاون سفیر فلسطین با محوریت بحث انقلاب اسلامی، ماجد غماص رئیس دفتر مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با محوریت بحث روایت و نگاه از بیرون به انقلاب اسلامی و دکتر اسلامی با محوریت بحث بازتعریف اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی در ابعاد منطقه‌ای و جهانی برگزار شد.
 در ابتدای نشست دکتر محمد اسحاقی پیرامون غیرقابل‌باور بودن انقلاب اسلامی مطالبی را طرح و اشاره داشتند چهل‌ودو سال از انقلاب مردم مسلمان ایران باانگیزه‌های الهی بر ضد رژیم طاغوتی که جهانیان و استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی به سرکردگی آمریکا پشتیبان آن بود ولی اراده‌ی الهی بر این قرار گرفت که مردم مسلمان ایران با رهبری امام خمینی (ره) و با روشنگری و اهتمام به فضل الهی توانستند برای حفظ و استقرار آن‌که تلاش‌ها برنامه‌ها و نقشه‌های جهانی زیادی صورت گرفت. همه‌ی آن‌ها سجل به اراده‌ی الهی از بین برود و تقریباً حدوث انقلاب در این زمان و عرصه و در این منطقه برای همه‌ی صاحب‌نظران و نخبگان جهانی و همچنین طراحان سیاست‌های جهانی و جهان یک امر غیرقابل‌باور بود.

در همان سال‌های اول پیروزی انقلاب و تقریباً با ظهور انقلاب، یکی از مسئولین رژیم اشغالگر قدس گفته بود این انفجاری هست که ما بعداً آثار و پیامدهای آن را متوجه خواهیم شد. تقریباً همان اوایل پیروزی انقلاب بود به خاطر حساسیتی که روی انقلاب مردم ایران بود و آن واقعه‌ای که اتفاق افتاد.

این عضو هیئت‌علمی در ادامه افزودند در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما با انواع شگردها، روش‌ها و توطئه‌های همه‌جانبه‌ی دشمنان مواجه بوده‌ایم از انواع جنگ‌های سخت و نرم و تحریم‌های اقتصادی تا جایی که در هنگام جنگ تحمیلی از دادن سیم‌خاردار و نخ بخیه خودداری می‌کردند و در تحریم همه‌جانبه‌ی اقتصادی از دادن پانسمان‌های بیماران پروانه‌ای یعنی همین جهان متمدنی که برای خودش حقوق بشر را ابزاری قرار داده قتل‌عام‌هایی که انجام می‌دهد از این مسائل بشردوستانه هم خودداری کرده برای اینکه نمی‌خواست این نور الهی را بربتابد ولی اراده‌ی الهی چیز دیگری بود، تریدون لیدفع بنورالله بافواههم و الله متم نوره، این اراده‌ی الهی است. چرا ما تأکید می‌کنیم که این یک انقلاب اسلامی هست؟ به خاطر اینکه انگیزه‌ی رهبر انقلاب، انگیزه‌ی مردم، شعارهای آن‌ها، ریشه‌های آن‌ها و بازتابی که داشته از همین محور بود و ارزش انقلاب به همین است که در عصر مدرنیته و حاکمیت همه‌جانبه‌ی مدرنیسم و پیشرفت شگرف تمدن غربی در حوزه‌ی علم و فن‌آوری ازیک‌طرف و ساختن مبانی فکری متعدد از طرفی دیگر وقوع انقلاب با پیام‌های جهانی باریشه‌ی اسلامی هزار و چهارصدسال قبل، این بعید به نظر می‌رسید ولی اتفاق افتاد و آنچه رمز بقا و استمرار بوده همین علت محدثه بود.

 بحمدالله مردم مسلمان ایران شعارهای خود را نه‌تنها برای کشور بلکه فراتر از کشور و فراملی دیدند. از همان روزهای اول شعار بود که امروز ایران فردا فلسطین؛ برای اینکه یک رسالت عمومی بود. حمایت از مستضعفان در هر جای عالم با هر نگرش و صبغه‌ی دینی که باشند.

در آخر ایشان به بازتاب انقلاب اسلامی پرداخته و اشاره داشتند یکی از بحث‌های مهم این است که انقلاب اسلامی ایران در جهان بیرون از خودش چگونه شناخته می‌شود و چه بازتاب‌هایی داشته و چه ویژگی‌هایی در این عرصه داشته است. ریشه‌های انقلاب و دستاوردهای آن را چگونه می‌شناسند و داوری می‌کند و تحت یک عنوان عام بازتاب موردبحث و بررسی اندیشمندان هست.

در ادامه نشست دکتر مجیدی پیرامون ویژگی بیانیه گام دوم پرداخته و اشاره داشتند ادامه‌ی راه در مسیر حرکت پیش‌رونده‌ی انقلاب اسلامی، نیازمند بازخوانی و مرور راه‌ رفته و تجارب چهار دهه‌ی انقلاب اسلامی که از آن به‌عنوان گام اول یاد می‌کنیم با رویکردی پاتولوژیک آسیب شناسانه، نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو را بشناسیم و با رویکردی آینده‌پژوهانه با اعتنا بر این تجارب و راه‌های طی شده راه‌های وصول به مطلوب را طراحی و اجرا کنیم و به نظر می‌آید الگوی مطرح‌شده در بیانیه‌ی گام دوم علاوه بر محتوای آن ازلحاظ روشی و متدلوژی هم می‌تواند راهنمای پژوهش‌ها و مطالعات این حوزه باشد چراکه بیانیه‌ی گام دوم در یک نگاه کلی می‌خواهد به ما بگوید کجا بودیم کجا هستیم و به کجا باید برسیم.

ایشان در ادامه به رویکردهای صدور انقلاب پرداخته و اشاره داشتند که در چهار دهه‌ی اول انقلاب اسلامی که از آن به‌عنوان گام اول یاد می‌شود رویکردهای متفاوتی به مقوله‌ی صدور انقلاب وجود داشت که با توجه به جمیع جهاتی که در رویکردهای مختلفی که به مقوله‌ی صدور انقلاب هست از رویکردهای صد درصد سلبی که رویکردهای ناسیونالیستی و ملی‌گرایانه بود که انقلاب را فقط در ظرف ایران جغرافیایی می‌دید تا رویکردهای کاملاً آرمان‌گرایانه‌ای که مأموریت‌های بسیار مهمی را برای انقلاب در عرصه‌ی بین‌الملل و فراملی می‌دید تا رویکردی که اصطلاحاً یاد می‌شود از آن به‌عنوان آرمان‌گرایی واقع‌بینانه که تلاش می‌کرد در کنار دعوت به‌عنوان یک اصل و قاعده که فرق انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها یک نکته بود که اساساً مقوله‌ی صدور خاص انقلاب اسلامی نیست. همه انقلاب‌هایی که در سده‌های گذشته بوده و ذات این انقلاب‌ها این بوده که پیام خود را از چارچوب مرزهای جغرافیایی خود خارج کنند و مخاطبانی برای این پیام در عرصه‌های منطقه و بین‌المللی جستجو کنند.

انقلاب اسلامی با اعتنا به مکتب اسلام و رویکرد جهان‌شمول دینی اسلامی طبیعتاً علاوه بر این‌که در ذات حرکت‌های انقلابی هست، مأموریتی هم برای خود قائل بود که اعتنا در اصول مختلف ازجمله اصل دعوت است. به‌هرتقدیر چه به رویکرد اول که سلبی بود چه رویکرد دوم و چه رویکردی که با توجه به بیانات رهبران انقلاب و هسته‌ی بسیج که مطالبه کنیم اساساً مسئله‌ی صدور انقلاب مسئله‌ی سخت‌افزاری نبوده و رویکرد نرم افزارانه به حوزه‌ی صدور انقلاب که عملاً بخواهیم یا نخواهیم این پیام صادر می‌شود

این عضو هیئت‌علمی پیرامون بحث صدور انقلاب در قانون اساسی افزودند که در مهم‌ترین سند و متن بنیادی نظام برآمده از انقلاب که قانون اساسی جمهوری اسلامی است چه در مقدمه‌ی قانون اساسی که تصریح می‌کند با توجه به محتوای اسلامی انقلاب که حرکتی برای پیروزی تمام مستضعفین و مستکبرین بود، زمینه‌ی تداوم این انقلاب را در داخل و خارج باید فراهم کرد؛ و با همکاری سایر جنبش‌ها و حرکت‌های مردمی راه تشکیل امت واحده‌ی جهانی را باید هموار کرد.

در ادامه نشست، محمدمصطفی جهیر به اثرات انقلاب اسلامی در فلسطین و لبنان پرداخته و اشاره داشتند که وقتی می‌خواهیم راجع به اثرات انقلاب اسلامی ایران در فلسطین و لبنان صحبت کنیم ما می‌توانیم اثرات متقابل بگوییم. رابطه‌ی فلسطین و ایران به زمانی برمی‌گردد که حضرت امام راحل (رضوان‌الله علیه) در نجف اشرف بودند و دیدارهایی بین سران مقاومت فلسطین آن زمان با ایشان انجام می‌شد. ایشان در آن زمان فتوای تاریخی درباره‌ی اینکه خمس و زکات جایز است به فدائیان و مبارزان فلسطینی داده بشود. این رابطه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ادامه پیدا کرد و پررنگ‌تر شد.

مرحوم یاسر عرفات در اتاق خودشان در بیروت بودند. وقتی خبر رسید که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید از اتاق دفترشان به بالکن آمد و کلاشینکف خود را شلیک کرد و گفت که جبهه‌ی من از ثور یعنی جنوب لبنان تا خراسان امتداد پیدا کرد و اولین هیئتی که برای تبریک به پیروزی انقلاب اسلامی ایران هیئت فلسطینی به رهبری مرحوم یاسر عرفات بود.

ایشان در ادامه به تأثیر انقلاب در روحیه فلسطینی‌ها پرداخته و اشاره داشتند وقتی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید ملت فلسطین که در آن زمان مصر را از دست داده بود احساس خوشبختی کرد و اینکه ما یک دولت بزرگی که از دست دادیم خدا جایگزین کرد و قدرتی دیگر به ما داد. سخنرانی حضرت امام وقتی به تهران رسیدند امروز ایران فردا فلسطین؛ در سخنرانی دیگر گفته بودند پیروزی ما ناقص است مگر اینکه کل فلسطین آزاد شود و اسرائیل غده‌ی سرطانی است و باید از بین رود. این‌ها به مردم ما که در معرض فشار داخلی و خارجی بودند روحیه داد و این انقلاب به ملت ما ثابت کرد که می‌شود با خون، شمشیر را شکست داد و از افتخاراتی که این انقلاب در منطقه‌ی ما در فلسطین در لبنان به وجود آورده است، از افتخارات انقلاب اسلامی محور بزرگ مقاومت است که امروز اسرائیل را به لرزه آورده است. این محور مقاومت ثابت کرده که اسرائیل یک چیز پوشالی است همان‌طور که برادر عزیزمان سید حسن نصرالله گفته بود: (اوهنوا من بیت العنکبوت) ضعیف‌تر از لانه‌ی عنکبوت است، ثابت کرد محور مقاومت. از افتخارات این انقلاب شهدایی مثل شهید راغب فر، شهید محمد مغنیه، شهید عباس موسوی، شیخ شهدا سلیمانی (ره)، برادر عزیزمان ابومهدی المهندس.

 آقای جهیر در ادامه به تأثیر انقلاب اسلامی بر مردم لبنان سخن گفته و اشاره داشتند هر جا در منطقه نگاه کنیم اثرات انقلاب اسلامی ایران هست چه خواستید صادر نکنید و چه خواستید صادر کنید انقلاب شما خودبه‌خود صادر شده است. شما نمونه‌ای برای مستضعفان جهان شده‌اید. در لبنان مسلمانان و به‌خصوص شیعیان لبنان حقشان محدود بود یعنی نمی‌توانستند به حقشان برسند ولی الآن حزب‌الله لبنان توانست اسرائیل را شکست دهد. در دو جنگ توانست اسرائیل را شکست دهد. حزب‌الله لبنان که از برکات انقلاب اسلامی است الآن صاحب یک کلمه است یعنی می‌تواند در لبنان تصمیم‌گیری کند وقتی می‌خواهند کاری کنند هزارتا حساب ببرند. هم در فلسطین هم در لبنان طرفداران زیادی دارید.

در ادامه نشست دکتر محمدی ابتدا به جایگاه جامعه شیعی در قبل از انقلاب پرداختند و اشاره داشتند جامعه‌ی شیعی در میان جامعه و جهان اسلام در پیروزی انقلاب اسلامی یک نقش حاشیه‌ای داشت. این نقش حاشیه‌ای هم به خاطر دو عنصر بود. یک عنصر قلت نفرات بود یعنی اکثریت، برادران اهل سنت بودن و شیعیان در اقلیت بودند. دوم با توجه به فشارهایی که در طول تاریخ به‌وسیله‌ی حاکمان اسلامی بعد از عثمانی‌ها و عباسیان اموی‌ها به شیعیان وارد می‌شد نوعی تقیه در جامعه‌ی اسلامی شیعی حاکم بود و آن پرهیز از قول و نظرات خودشان بود؛ و درنتیجه‌ این دو اصل را هدف نگه داشته بود و اینکه انقلابی باشد نبود تا اینکه حضرت امام (ره) در سال 41 جمله‌ی معروفی را داشتند که تقیه حرام است و اظهار عقیده واجب و به‌عنوان یک مرجع شیعی رهبری انقلاب به دست گرفتند.

این مسئله در کل جهان تشیع اثر گذاشت و جهان تشیع را از حاشیه به مرکز برد یعنی دقیقاً شیعیان پیش‌قراول حرکت انقلابی در کل جهان بشریت شدند و نتیجتاً این امر منجر به این شد که یک تحول 180 درجه‌ای در جهان شیعیان به وجود آورد و روحیه‌ی انقلابی در میان شیعیان توسعه پیدا کرد. شیعیان قبل از پیروزی انقلاب در همه‌ی نقاط جهان یک حالت قدرتی و روحی پیدا کردند و علاوه بر آن گفتمان شیعی هم که در طول این دوره‌ی انقلاب به‌خصوص دوره‌ی چهل‌ساله این گفتمان توانستند تسری و گسترش بدهد و جهان بشریت نه‌تنها همه‌ی مسلمان‌ها بلکه میان ملت‌های مستضعف جهان.

ایشان در ادامه به عناصر این گفتمان پرداخته و افزودند که یکی شهادت‌طلبی بود که این مسئله‌ی شهادت‌طلبی توانست جایگاه خودش را در میان همه‌ی نیروهای انقلابی پیدا کند. دیگری عدالت‌خواهی بود که این عدالت‌خواهی را اگرچه قبلاً مارکسیست‌ها مطرح می‌کردند ولی در عمل موفق نشدند. روحیه‌ی عدالت‌خواهی هم به‌عنوان گفتمان شیعه جهانی شد.

مهم‌تر از همه‌ی این‌ها سلطه‌ستیزی بود استکبارستیزی بود که این حرکتی که شیعیان در کشور کردند و بعد در کل جهان تشیع توسعه پیدا کرد مقابله با سلطه و استکبار بود که نهایتاً این امر منجر شد به اینکه گفتمان مقاومت، مکتب مقاومت در کل جهان تأثیر قابل ملاحظه‌ای را در جهان گذاشت. اگر ما بخواهیم به‌عنوان مصداق عرض کنیم مهم‌ترین جایی که اثر گذاشت در لبنان بود که با توجه به موقعیت جغرافیایی شیعیان آنجا را احیا کرد. ما قبل از پیروزی انقلاب، واقعاً یک روحیه‌ی خموده‌ای در میان شیعیان وجود داشت با وجود اینکه اکثریت نسبی نداشتند نه‌تنها روحیه‌ی انقلابی نداشتند بلکه بسیار فقیر بودند و از طرفی خموده بودند که امام موسی صدر میان آن‌ها آمد و اولین چیزی که مطرح کرد این بود که این‌ها محروم‌اند و لذا حرکت از محرومین را در آنجا شکل داد. من یادم است که سایر برادران که با شیعیان همکاری می‌کنند با رژیم صهیونیستی متحد بودند.

در آخر دکتر محمدی به اثرات انقلاب اسلامی بر کل جامعه شیعیان پرداخته و اشاره داشتند اثرات انقلاب اسلامی بر شیعیان تنها محدود به لبنان نبود بلکه کل جهان تشیع اثراتش را بر جای گذاشت که صحنه‌ی مهم این همکاری شیعیان در جریان سوریه و مبارزه با داعش بود که ساخته ‌ و پرداخته‌ی استکبار بود. شما ملاحظه می‌کنید که در این جریان نه‌تنها خود ایران به‌عنوان گروه‌های مستشاری شرکت می‌کند حزب‌الله لبنان هم وارد صحنه می‌شود، فاطمیون از افغانستان وارد می‌شوند، زینبیون از پاکستان وارد می‌شوند و وقتی‌که داعش در عراق تسلط پیدا می‌کند حشد و الشعبی به وجود می‌آید و حیدریون به وجود می‌آید.

در ادامه نشست دکتر ملکوتیان به موضوع نیروی اجتماعی پرداخته و اشاره داشتند یکی از موضوعات کلیدی در بحث انقلاب‌ها که بیشتر جنبه‌ی جامعه‌شناختی هم دارد وضعیت نیروی انقلابی یا نیروی اجتماعی است که منظور از نیروی اجتماعی سه تا عنصر هست یکی آرمان‌های انقلاب که اصطلاحاً امروزه تحت عنوان پیروزی انقلاب ایدئولوژی‌های انقلاب از آن یاد می‌شود. دوم نقش رهبران انقلابی هست در مقایسه با رهبران انقلاب‌های مختلف یا انقلاب اسلامی با انقلاب‌های معاصر و بحث سوم نقش مردم و عموم مردم در انقلاب و نقش بسیج مردم در انقلاب‌ها و مقایسه‌ای که در بحث حضور مردم در انقلاب‌های اسلامی و انقلاب‌های معاصر انقلاب‌های فرانسه و روسیه و چین و انقلاب‌های دوره‌ی معاصر این مقایسه انجام می‌شود.

در ادامه ایشان به مقایسه آرمان انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها پرداخته و افزودند آرمان انقلاب اسلامی منتج از دین مبین اسلام و نه مبتنی بر اومانیسم و ماتریالیسم که مثلاً در انقلاب فرانسه یا روسیه بود که نتیجه‌ی آن آرمان‌ها ایجاد نظام‌های سکولار، نظام سرمایه‌داری در انقلاب فرانسه و استعمار ملل دیگر و بحث استثمار در سطح داخلی و در سطح منطقه‌ای بود. آرمان انقلاب اسلامی دارای اصالت فرهنگی و تاریخی بود. درواقع این آرمان با قرض‌گیری از ایدئولوژی‌های دیگر به دست نیامده است. در انقلاب روسیه آرمان، کاملاً برون‌زاست و در انقلاب فرانسه هم اصالت ندارد و سومین ویژگی آرمان انقلاب اسلامی، بحث جامعیت است.

دکتر ملکوتیان همچنین به نقش رهبری امام در انقلاب اسلامی پرداخته و افزودند حضرت امام تربیت‌شده‌ی مکتب اسلام و همه‌ی اعمال و رفتارش بر اساس اجرای تکلیف الهی بود. درواقع رهبری انقلاب اسلامی یک تفاوتی که داشت با تعدادی از انقلاب‌های مطرح جهان، یک رهبری وحدت‌بخش و واحد بود. حضرت امام به دلیل عمق اعتقاد به مبانی اسلامی بسیار قاطع، دوراندیش و دارای اعتمادبه‌نفس بود. همین‌طور در مسیر انقلاب از راهبردهای دقیق پیروی می‌کرد ازجمله توجه به نقش مرجعیت عامه در وقوع انقلاب، تربیت شاگردان توانا برای اداره‌ی انقلاب، راهبرد عدم درگیری با نیروهای مسلح و نظامی در زمان انقلاب و بهره‌گیری از همایش‌های عمومی و مسالمت‌آمیز در این رابطه. این راهبردها تأثیر آشکاری بر سرعت در پیروزی انقلاب و تشکیل نظام سیاسی که ضمن آن تحولات داشت.

در ادامه ایشان به موضوع بسیج مردم پرداخته و اشاره داشتند همان‌طور که رهبر فرزانه‌ی انقلاب در بیانیه‌ی گام دوم فرمودند انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب معاصر است. برخلاف انقلاب‌های فرانسه، روسیه و چین که درصد کمی از مردم در آن‌ها شرکت کردند در انقلاب اسلامی بیشتر نزدیک به همه یعنی جزو وابستگان به رژیم سابق در صحنه‌ی انقلاب حاضر شدند. خواستگاه انقلاب اسلامی همه‌ی اقشار و گروه‌ها بود. انقلاب یک انقلاب فراطبقاتی بود.

دکتر ملکوتیان در آخر به موضوع افول آمریکا پرداخته و اشاره کردند امروزه هم هرچه زمان می‌گذرد ما نشانه‌های بیشتری از افول غرب و آمریکا می‌بینیم. این افول را می‌توانیم در زمینه‌های فکری فلسفی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و در زمینه‌های مختلف ردیابی کنیم. 1. فروپاشی نظام دوقطبی به‌عنوان موارد بازتاب انقلاب اسلامی و موارد ملموسی که دقیقاً قابل مشاهده است. 2. تشکیل محور مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه که در اینجا باید از بازتاب‌های انقلاب اسلامی در حزب‌الله لبنان (پیروزی در نبرد سی‌وسه روزه توسط حزب‌الله، بازتاب انقلاب اسلامی بر فرانسه و فلسطین) پیروزی‌هایی که فلسطینی‌ها به دست آوردند: (جنگ بیست‌ودو روزه، جنگ هشت روزه، جنگ پنجاه‌ویک روزه) این پیروزی‌ها را باید از آن‌ها یاد کرد.

در ادامه نشست جناب آقای پاک آیین به پدیده انقلاب اسلامی پرداختند و اشاره داشتند انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان یک پدیده‌ی نوین در نظام بین‌الملل باعث شد که توجه دنیا به این انقلاب جلب شود. علت این پدیده بودن این بود که در دوره‌ای که دین در انزوا قرار گرفته بود و در مقطعی که در شرق عالم دین افیون ملت‌ها بود و در غرب عالم دین به‌عنوان یک عامل توضیح ظلم استکبار و سلطه گران از سوی کلیسا مطرح می‌شد یک انقلابی ایجاد شد به نام انقلاب اسلامی که داعیه‌ی حکمرانی داشت و داعیه‌ی به چالش کشیدن ابرقدرت‌ها در منطقه و در جهان؛ و در این دوره جوانان مسلمان، بسیار علاقه‌مند بودند حرکت‌هایی را در جهان انجام دهند اما الگویی نداشتند.

در ادامه ایشان به گفته‌ای از آقای شقوقی درباره تأثیر انقلاب اسلامی بر مسئله فلسطین اشاره داشته و بیان داشتند که علی شقوقی گفت: پیروزی ما در گرو پیروی از رهبری حضرت امام خمینی (ره) است که این مشخص می‌کند تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر مسئله‌ی فلسطین و مسیری که منجر به پیروزی علیه اسرائیل و همچنین نقش جوان می‌شود. انتفاضه‌ی اول را اسرائیلی‌ها با ترفندی که داشتند مهار کردند اما بعد از انقلاب اسلامی ما شاهد این هستیم که مردم به صحنه آمدند جوانان و نوجوانان. عمده‌ی کسانی که ما می‌بینیم جوانان و نوجوانان هستند و این‌ها می‌آیند عکس حضرت امام را به مسجدالاقصی در جلوی چشمان سربازان اسرائیل می‌چسبانند و به صحنه می‌آیند.

آقای پاک آیین در ادامه به تأثیر انقلاب اسلامی در افغانستان پرداخته و اشاره داشتند ده ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آقای کارمل که یک فرد کمونیستی است زیر پرچم افغانستان بوده، می‌آید و شوروی را به ورود به افغانستان دعوت می‌کند. افغانستان توسط شوروی اشغال می‌شود و شوروی در آن زمان با اینکه می‌دانسته ایران در جنگ تحمیلی درگیر است تلاش می‌کند که ایران را به طرف خود متمایل کند حتی به ایران می‌گوید که من آماده هستم که سلاح‌ها و موشک‌های دوربرد را به عراق ندهم اما امام نمی‌پذیرد و آن برخورد را با سفیر شوروی می‌کند و می‌فرمایند شما از اینجا خارج شوید که اگر از اینجا خارج نشوید شکست می‌خورید. این امید را در دل جوانان ایجاد می‌کند. هسته‌های مجاهدین در افغانستان شروع به کار می‌کنند.

در ادامه نشست ماجد غماص ابتدا پیرامون اتفاق یک سال قبل از انقلاب مباحثی را طرح و گفتند یک سال قبل از شروع تظاهرات در ایران یک کمیته‌ای به وجود آمده که کمتر به آن اشاره شده و این مربوط به یک موضوع مشترک بزرگ است که بین دو ملت وجود دارد که همان مسئله‌ی نهضت امام حسین و عاشورا و اربعین که در سال 1977 یک تظاهراتی بود که رژیم صدام سعی کرد آن‌ها را از شروع به پیاده‌روی اربعین منع کنند و این‌ها اصرار کردند و رفتند. شهید صدر، شهید محمدباقر را برای پشتیبانی از این تظاهرکنندگان فرستاد. رژیم تقریباً یازده هزار نفر دستگیر کرد و حکم اعدام برای چند نفر از فرماندهان و رهبران این تظاهرات بود و به حبس ابد محکوم شد. این مسئله زمینه‌ساز بسیار بزرگی برای تفقد و همراهی مردم عراق و آدم‌های متدین و مؤمن برای انقلاب اسلامی ایران بود.

ایشان در ادامه به موضع شیخ صدر پرداخته و اشاره داشتند که کلمه‌ی بسیار واضح شیخ صدر بود که گفت ذوبو فی امام الخمینی کما ذوبو فی الاسلام در امام خمینی ذوب شوید همان‌گونه که ایشان در اسلام ذوب شده است و یک اظهار دیگر داشتند که من آرزو دارم امام جماعت یک دهی در جمهوری اسلامی باشم و با مرجعیت ایشان اعلام پشتیبانی و وفاداری به انقلاب اسلامی داشتند.

ماجد غماص در ادامه به موضع رهبر معظم انقلاب درباره عراق پرداخته و افزودند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد عراق و ملت عراق نگاه خاصی داشتند و دارند. بارها من خودم از ایشان شنیدم اینکه عراق پتانسیل بسیار زیادی دارد در مورد پیشرفت و مبارزه و وجودش در محور مقاومت وجود اساسی بود و ایشان اشاره کردند که پیشینه‌ی فرهنگی و پیشینه‌ی اعتقادات مردمی که وجود دارد.

ایشان در آخر به نقش شهید سلیمانی در ارتباط ایران و عراق پرداخته و اشاره داشتند وجود شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی تأثیرگذاری خیلی زیادی داشتند و شخصیت ایشان باعث شد ملت عراق چه شیعه چه سنی و چه کرد، مجذوب حرکت ایشان با استناد به مبانی انقلاب اسلامی و رهنمودهای حضرت امام شدند و توانستند هماهنگی و همدلی بین جمهوری اسلامی ایران و ملت عراق ایجاد کنند و این در جنگ داعش نمایان شد که ایشان با منش‌هایی که اتخاذ کردند توانستند در دل برادران اهل تسنن در مناطق موصل، الانوار، فلوجه و صلاح‌الدین و مناطق مختلف به دست بیاورند و با مسیحیان و مناطقی که توسط داعش اشغال شده و مسیحیان و ایزدیان توانست آن‌ها را جذب خودشان کند و این‌ها خودشان اعلام کردند و البته با کردها و آقای قازانی گفته که ایران ما را از داعش نجات داد و به شخص قاسم سلیمانی اشاره کردند.

در ادامه نشست دکتر اسلامی پیرامون انقلاب اسلامی و نقل فوکو پرداختند و اشاره داشتند وقتی ما از انقلاب اسلامی ایران صحبت بکنیم یعنی انقلابی که دارای بازتاب هست و انقلاب اسلامی ایران انقلاب بزرگی تعبیر می‌شود. تعبیر بسیار درستی آقای میشل فوکو دارند که انقلاب ایران در زمانی اتفاق می‌افتد که روح در دنیا وجود ندارد و انقلاب ایران روح برای جهان فاقد روح می‌شود. ایرانیان توسط مرحوم امام پنجره‌های ملکوت را باز شده به نظاره‌ی ملکوت پرداختند؛ یعنی این‌قدر انقلاب ایران انقلاب مهمی است.

در ادامه ایشان به انقلاب اسلامی به‌مثابه قطب سوم اشاره داشته و افزودند تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم این هست که قطب سوم زاده شد. تعبیر قطب سوم در اینجا خیلی جالب و دارای اهمیت می‌دانیم که انقلاب اسلامی ایران تعبیر قطب شد و در ادبیات سازی و مفهوم‌سازی در سطح جهان مهم است. ملت، امت هم مهم است. بحث سیاست، اخلاق هم مهم است. امنیت، امنیت انسانی هم مهم است. توسعه، توسعه‌ی معنوی هم مهم است؛ یعنی همه‌ی این ادبیات و مفاهیم جدید توسط انقلاب اسلامی وارد شد و یک نظام سلطه تعریف شد که این نظام سلطه در آن دوره که دو قطب بودند یک تعریف جدیدی وارد کرد به‌واسطه‌ی تعریف نظام سلطه کار خود را دنبال کرد.

دکتر اسلامی در ادامه به اقدامات آمریکا علیه ایران پرداخته و اشاره داشتند نکته‌ای که آمریکایی‌ها وقت گذاشتند این بود که تصورشان از انقلاب اسلامی ایران، تصوری بود که می‌شود محدود و جمع کرد و مهار کرد. جنگی را با عراق راه انداختند و بحث محرومیت، تحریم‌های اقتصادی، به تعبیر معروف آمریکایی یک کمربند ایمنی دور ایران ایجاد کردند که این کمربند منجر بشود که انقلاب ایران بیرون نرود. فکر می‌کردند موفق هستند اما چون امام بسیار هوشمندانه مباحثی را مطرح کرد که خارج از این محصورات بود و جهان اسلام مسئله‌ی فلسطین، مسئله‌ی ظلم‌ستیزی، ضدآمریکایی بودن، آقا اجانب دارند اموال و سرزمین شما را غارت می‌کنند این منجر شد که انقلاب در آن سرزمین محصور نشود و در آن دوره که سیاست مهار آمریکایی برای ایران بود شکست بخورد.

این عضو هیئت‌علمی در آخر به نماد مقاومت انقلاب اسلامی پرداخته و اشاره داشتند یک نکته‌ مهم این است که انقلاب اسلامی در دوره‌ی جدید به‌واسطه‌ی فشارهای تحریم‌های بسیار کلان، رهبری یک نماد واقعی از ایستادگی در برابر فشارهای بین‌المللی در خصوص نظام استکبار و سلطه است یعنی اینجا می‌شود نماد مقاومت، چون نماد مقاومت هنوز 42 سال ایستاده است؛ یعنی سطح الهام‌بخشی‌اش افزایش پیدا کرده پس سطح ماندگاری‌اش رشد می‌کند و دیگران هم رفتند: مثلاً ترامپ رفته است، یک سری کشورهایی که مخالف بودند رفتند، این منجر به این می‌شود که نماد مقاومت ایران و نماد مقاومت انقلاب اسلامی ضخیم‌تر بشود و بیشتر پهنه بگیرد. این بحث، نماد مقاومت علی‌رغم فشار تحریم، بحث جدی است.